Regeneracja sił – jak odpoczywać psychicznie i fizycznie.

25 lutego 2015

Jak na matkę z roczniakiem pod pachą – żyję intensywnie. Nauka, praca w domu, ćwiczenia, codziennie obowiązki. A wszystko to z małym szkrabem przy nodze. Zapewne właśnie w taki sposób żyje większość matek, zatem doskonale zrozumiecie, że intensywny tryb życia często mimo uczucia spełnienia i satysfakcji prowadzi również do frustracji i przemęczenia. Zwłaszcza wtedy kiedy coś nie pójdzie po naszej myśli. W tej całej bieganinie warto pamiętać, że nie musimy tak biec od poniedziałku do piątku i warto raz na jakiś czas nawet poza weekendem zaplanować sobie jeden wolny dzień, w którym nie robi się kompletnie nic, a jedynie delektuje się macierzyństwem, a w przypadku bezdzietnych – po prostu sobą.

Dzień regeneracji przede wszystkim rozgrywa się w naszej głowie. Nie odpoczniemy jeśli wciąż będziemy myśleć o tym, że może to jednak błąd, że dzisiaj nic nie zrobimy. Nie odpoczniemy jeśli nasze oczy ciągle będą szukać po pokoju rzeczy do zrobienia. Dlatego ja planując taki dzień po prostu…opuszczam swoje mieszkanie. Zazwyczaj wybywam albo na długi spacer, albo jadę do mojej rodziny na wieś. Tak zrobiłam właśnie wczoraj. Spakowałam wszystko wczesnym rankiem wyruszyłam na spacer, a potem wsiadłam w auto i pojechałam do rodzinnego domu. Tam znów spacer, później pogaduchy, śmiech i … odpoczynek. Psychiczny i fizyczny. Ale uczę się odpoczynku również we własnym domu. A jest to ciężka sztuka, kiedy Twoim narzędziem pracy jest laptop i wiesz, że podczas Twojej nieobecności nagromadzają Ci się wieeeelkie zaległości.

Użyteczną rzeczą w planowaniu wolnego dnia jest uczynienie poprzedzającego go niesamowicie aktywnym. Wysprzątanie mieszkania na błysk, intensywny trening, przygotowanie obiadu na jutro. Zrobienie wszystkiego, by nazajutrz nie czuć ogromnej potrzeby robienia czegokolwiek, a jedynie delektowania się wolnymi godzinami. Skupienie na samym dziecku to odpoczynek sam w sobie – codziennie wychowywanie połączone z domowym biznesem wysysa energię z człowieka. Często jesteśmy sfrustrowane, bo akurat kiedy mamy najwięcej pracy – dziecko chce być non stop na rękach. A czasem podczas zabawy z dzieckiem, czujemy gula w gardle, że właśnie gonią nas terminy. Tutaj w grę wchodzi dobra organizacja czasu, ale o tym napiszę w osobnym wpisie.

  • Podczas dnia regeneracji oczyść swój umysł. Powtórz sobie, że to jest Twój dzień i dzisiaj nic nie musisz. Nie słuchaj wewnętrznego głosu, który podpowiada Ci, że musisz to czy tamto. Jeśli dziś nie zrobisz kompletnie nic – świat się nie zawali. Odpoczynek wpłynie dobrze zarówno na Twój umysł jak i ciało.
  • Nie zerkaj na telefon – wyłącz go. Odetnij się od świata zewnętrznego i nie pozwól, by bodźce z zewnątrz takie jak sms czy powiadomienia z facebooka rozpraszały Twoją osobę. ( tego wciąż nie potrafię, co skutecznie zaburza mój psychiczny odpoczynek -niestety prawie codziennie oczekuję jakiś ważnych służbowych telefonów)
  • Nie zmuszaj się – jeśli jesteś smutna, nie czyń z siebie na siłę szczęśliwej. Przeżyty smutek czy złość w końcu minie i zostanie zastąpiony przez pozytywne uczucia. Ale nie pozwól też, by negatywne emocje wciągnęły Cię w tak wielki dół, że Twój dzień stanie się emocjonalną klęską i nie będzie miał zbyt wiele wspólnego z odpoczynkiem.
  • Wyjdź na świeże powietrze – zwróć uwagę na rzeczy, które wcześniej mijałaś automatycznie. Poczuj każdy krok, który stawiasz, wsłuchuj się w dźwięki. Zapewniam Cię, że doznasz nowych emocji i poczujesz coś czego nie czułaś podczas automatycznych spacerów z dzieckiem czy wypadów do sklepu.
  • Zrób coś na co ostatnio nie miałaś czasu, ale to lubisz – sięgnij po dobrą książkę, obejrzyj odcinek ulubionego serialu. Posłuchaj muzyki, którą lubisz, a która już dawno nie leci w radio czy tv. Mi ostatnio niesamowitą przyjemność sprawiło odpalenie zapomnianych, ukochanych kawałków na YT. Wróciłam myślami do dawnych czasów, poczułam się beztrosko i uwolniłam swój umysł od teraźniejszości.

Sposobów jest wiele. Ty sama musisz wiedzieć co pozwala Ci odetchnąć i się zatrzymać. Pomyśl przy czym zawsze odpoczywałaś i co robiłaś kiedy urządzałaś sobie dzień lenia. Pomyśl co Cię relaksuje, co uwalnia Twoją głowę od niepotrzebnych myśli. Jeśli brak Ci dziennych drzemek – urządź sobie taką. Mając dziecko to może być ciężkie, ale jeśli jeszcze jest w wieku, w którym w dzień ucina sobie drzemkę – wykorzystaj to.

Pamiętaj jednak, że w dniu o którym mowa – masz odpocząć, a nie pogrążyć się w smutku i rutynie. Jeśli wiesz, że kilkugodzinne leżenie na kanapie nie służy Twojej psychice – nie rób tego w imię odpoczynku. Najpierw odpoczywasz psychicznie – dopiero potem fizycznie.

 

kardigan – TUTAJ

 

 

DSC_3929

 

DSC_3930

 

DSC_3932

 

DSC_3934

 

DSC_3936

 

DSC_3937

 

DSC_3938

 

DSC_3940

 

DSC_3941

 

DSC_3942

 

DSC_3944

 

DSC_3945

 

DSC_3949

 

DSC_3951

 

DSC_3953

 

DSC_3957

 

DSC_3960

 

DSC_3962

 

DSC_3963

 

DSC_3964

 

DSC_3966

 

DSC_3971

 

DSC_3975

 

DSC_3978

 

DSC_3979

 

DSC_3981

 

DSC_3982

 

 

kardigan – TUTAJ