Przykładowy jadłospis na cały dzień.

27 lutego 2015

Coraz częściej pytacie mnie o przykładowy jadłospis na cały dzień. Co jeść i co ile godzin. Pytacie też skąd czerpać inspiracje i przepisy. Ja postawiłam na książkę Ewki pt.”Przepis na sukces”. Czasem robię dania typowo z książki, czasem jedynie się inspiruję i modyfikuję przepisy po swojemu. Moje posiłki zazwyczaj wyglądają tak samo. Jedynie ze śniadaniami często kombinuję i je zmieniam. 

Jadłospis na cały dzień pomoże Wam osiągnąć sukces o jakim marzycie. Sekret pięknej figury tkwi głównie w zdrowym odżywianiu. Wiele dziewczyn w młodym wieku uważa, że do zdrowego ciała przybliży je głodówka – tymczasem głodówka sprawi jedynie, że schudniemy na moment, po czym najprawdopodobniej znów przytyjemy. Takie „zabiegi” niszczą kondycję naszego ciała. Nawet jeśli schudniesz przez głodówkę to Twoje ciało będzie jedynie chude – nie piękne. Istnieje duża różnica między rozmiarem 36, a rozmiarem…36. Mogłabym Wam pokazać dwie kobiety w takim rozmiarze i  różniłyby się diametralnie głównie przez to co jedzą. Chude nie znaczy piękne. Zdrowe znaczy piękne. Czy jest to rozmiar 36 czy 40.

Ostatnio ćwiczę naprawdę sporadycznie. Mam na głowie wiele rzeczy, przez które w dzień nie starcza mi czasu, a wieczorem przyznam się szczerze – nie chce mi się. Nie rozpaczam jednak ani nie ubolewam. Wszystko zawsze staram się dostosowywać do swoich możliwości. Nie przemęczam się jeśli ma tu skutkować frustracją i przemęczeniem. Jednak mimo to moje ciało wygląda coraz lepiej, a waga można powiedzieć spada już w coraz słabszym tempie ( więcej chudnąć już nie chce) – miało być 65 kg i tyle jest.

Nie jestem wielką fanką gotowania i nie mam też czasu na wymyślne potrawy. Nie lubię ciągłych żywieniowych zmian dlatego zazwyczaj mój dzienny jadłospis wygląda każdego dnia tak samo z lekkimi modyfikacjami ( w zależności od tego co zostało w lodówce ).  Ciężko jest mi się stosować do 5 posiłków dziennych – czasu starcza mi zaledwie na 4 . Sytość po obiedzie i tak trwa tak długo, że zazwyczaj pomijam 4 posiłek i jem jedynie kolację. Poniżej mój najczęściej stosowany jadłospis na cały dzień. Przepisy z książki Ewy Chodakowskiej pt.”Przepis na sukces” lekko zmodyfikowane bądź z innymi składnikami. Podaję Wam „swoje” wersje.

 Śniadanie ( ok. 8:30 ) – pasta jajeczna z warzywami

DSC_8041

– 2 jajka

– 4 rzodkiewki

– 1/3 średniego ogórka

– 2 łyżki jogurtu naturalnego

– 1 łyżeczka łuskanego  słonecznika

– 1 łyżeczka oliwy z oliwek

– świeżo zmielony pieprz, sól morska ( do smaku )

– 2 kromki chleba pełnoziarnistego

W przepisie Ewki występuje również 1/3 czerwonej papryki, której nie lubię, a zamiast łuskanego słonecznika – kiełki. Można dodać również szczypiorek.

Jajka gotujecie na twardo, obieracie ze skorupki i kroicie w drobną kosteczką. Tak samo kroicie ogórka i rzodkiewki. Mieszacie delikatnie i doprawiacie do smaku solą i pieprzem. Łączycie z jogurtem naturalnym i nakładacie na kromki pieczywa.

Pomysły na inne śniadania możecie znaleźć w moim wpisie ze śniadaniowymi inspiracjami TUTAJ

 

 II śniadanie  ( ok.12:00 ) – sałatka owocowa z jogurtem naturalnym, słonecznikiem i sezamem.

DSC_8031

 

– 1 mały banan

– 1 kiwi

– 1 małe jabłko

– 1 łyżka jogurtu naturalnego

– płaska łyżeczka sezamu

– płaska łyżeczka łuskanego słonecznika

– kilka kropel soku z limonki

W przepisie Ewki występują również mandarynki.

Owoce kroimy i mieszamy ze sobą. Skrapiam sokiem z limonki i łączymy z jogurtem naturalnym. Na koniec posypujemy sezamem i słonecznikiem.

 

Obiad ( ok.15:00 )- makaron z kurczakiem, szpinakiem i suszonymi pomidorami.

 

DSC_8111

 

– 1 szklanka makaronu orkiszowego świderki ( 100 % mąki orkiszowej, czytajcie etykiety ! )

– 1/2 średniego fileta z kurczaka – ok 80 g ( jeśli macie możliwość to nie takiego z marketu, a ze sprawdzonej hodowli gdzie nie pakują w kurczaki hormonów )

– 100 g świeżych liści szpinaku

– 2 suszone pomidory

– połowa czerwonej cebuli

– 1 ząbek czosnku

– jogurt naturalny ( 100 g )

– 3 łyżeczki oliwy z oliwek

– do smaku sól morska, świeżo zmielony czarny pieprz

 

Na rozgrzanej oliwie zeszklić pokrojoną w kostkę cebulę i czosnek. Dodać pokrojonego kurczaka, a po chwili liście szpinaku i pokrojone w paseczki suszone pomidory. Doprawić solą i pieprzem. W międzyczasie gotować makaron. Kiedy będzie al dente wrzucić go na patelnię . Dodać jogurt naturalny i wymieszać z całą resztą.

 Podwieczorek ( ok.17:30 ) – koktajl bananowy

DSC_1336

– 1 jogurt naturalny ( 100 ml )

– 1 banan

– można dodać własne konfitury np. jagody

Wszystko ze sobą zmiksować.

 Kolacja ( ok.20:30 ) – sałatka grecka z prażonym słonecznikiem

jadłospis na cały dzień

– sałata lodowa

– ser feta ( 100 g )

– 1 pomidor

– 1/2 ogórka zielonego

– 1/4 cebuli czerwonej

– 1 łyżka łuskanego słonecznika

– 1 łyżka oliwy z oliwek

Warzywa umyć i pokroić. Wymieszać ze sobą i polać oliwą oraz dodać kostki fety. Sałatkę posypać słonecznikiem i przyprawić pieprzem do smaku. Wg przepisu Ewki sałatkę powinniśmy spożywać z kromką pieczywa pełnoziarnistego ( mi osobiście ciężko jest ją wcisnąć, wolę samą sałatkę) .

Jedzenie kolacji maksymalnie o godzinie 18:00 to mit. Chyba, że ktoś kładzie się spać o godzinie 20:00. Ostatni posiłek powinniśmy jeść na dwie, trzy godziny przed snem. Jeśli ktoś tak jak ja chodzi spać o godzinie ok.23 to gdyby jadł ostatni posiłek o godzinie 18:00  – kładłby się spać głodny co byłoby krzywdą dla organizmu.

Pomysłów na pyszne, zdrowe i szybkie jadłospisy jest całe mnóstwo. Wystarczy trochę poczytać lub zainwestować w jedną dobrą książkę, która nas zainspiruje. Pamiętacie jednak, że makaron razowy często tylko jest razowy z nazwy tak samo jak i chleb. Ale o tym w osobnym wpisie.

Inny jadłospis na cały dzień oraz więcej kulinarnych pomysłów znajdziecie w zakładce KULINARIA.